تجهیزات شبکه های کامپیوتری

آشنایی با پرکاربردترین تجهیزات شبکه های کامپیوتری

مقدمه

امروزه به دلیل استفاده زیاد از اینترنت، بیشتر مردم باید در مورد تجهیزات شبکه های کامپیوتری و نحوه ی راه اندازی و کابل کشی آن اطلاعاتی داشته باشند. همان طور که همه می دانید، هنگام خریدن یک رایانه اولین قدم برای راه اندازی آن این است که آن را به اینترنت متصل کنید. برای این کار نیاز به یک سری تجهیزات دارید. اگر قصد خرید تجهیزات شبکه را دارید ، می توانید به مجموعه ی صبا ویپ که یکی از بهترین مراکز فروش ویپ در اصفهان هستند مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف تجهیزات شبکه های کامپیوتری و تجهیزاتی که برای کابل کشی آن نیاز است و انواع آن بیشتر آشنا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شبکه به چه معنا می باشد:

به مجموعه ای از رایانه هایی که  به هم دیگر متصل می شوند تا از طریق آن کاربران با هم در ارتباط باشند، شبکه گفته می شود. ساده ترین نوع شبکه، شبکه ای است که در آن دو رایانه از طریق کابل به هم دیگر وصل شده اند. به این مدل شبکه ی ساده شبکه ی نظیر به نظیر نیز گفته می شود. هر دو رایانه در این شبکه امتیازات یکسانی دارند و می‌ توانند به داده های هم مانند: فضای دیسک ها، برنامه ها و دستگاه های متصل به آن ها مانند چاپگرها و … دسترسی داشته باشند.

تجهیزات شبکه های کامپیوتری

تجهیزات شبکه های کامپیوتری

به مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارهایی که برای راه اندازی یک شبکه رایانه‌ ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، تجهیزات شبکه می گویند. انواع مختلفی از تجهیزات شبکه وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید؛ اما به صورت کلی این تجهیزات به دو دسته ی تجهیزات اکتیو یا فعال و تجهیزات غیرفعال یا پسیو تقسیم می شوند. هر ابزاری که شما برای راه اندازی شبکه و کابل کشی آن خریداری و استفاده می کنید، در یکی از دسته های تجهیزات اکتیو و یا تجهیزات پسیو قرار دارند. برای خریداری هر یک از این تجهیزات می توانید به مراکز فروش تجهیزات شبکه در اصفهان، مراجعه کرده و محصول مورد نیاز خود را سفارش دهید.

تجهیزات شبکه فعال

تجهیزاتی که در یک شبکه برای انتقال اطلاعات نیاز به جریان برق دارند را تجهیزات شبکه فعال یا اکتیو می گویند.

پس طبق تعریف بالا این قطعات از طریق وصل شدن به جریان برق داده ها را انتقال می دهند و باعث تقویت سیگنال ها می شوند. در ادامه ی مقاله شما را با تجهیزات فعال آشنا خواهیم کرد.

  • قطعه ی هاب:

هاب ها از ساده ترین قطعات شبکه می باشند که می توانند چند رایانه را به هم دیگر متصل کنند و هم چنین باعث تقویت، سیگنال هایی می شود که از طریق کابل های خراب متصل شده اند و یک مسیر طولانی را گذرانده اند. هاب ها در صورتی که، تنظیمات شان پیکربندی شده باشند، می توانند هم داده های دیجیتالی و هم داده‌ های آنالوگ را منتقل کنند. هاب ها توانایی فیلتر کردن و آدرس دهی بسته های داده را ندارند و فقط آن ها را در بین سیستم‌ های مختلف انتقال می دهند. این قطعه دارای دو مدل چندگانه و تک پورت می باشند.

  • قطعه ی سوئیچ:

قطعه سوئیچ نسبت به هاب ها هوشمندانه تر عمل می کنند. سوییچ یک دستگاه چند پورتی می باشد که با قابلیت مدار مجازی که دارد، می تواند باعث بهبود عملکرد شبکه شود. سوئیچ توانایی خواندن آدرس سخت افزارهای ورودی به شبکه را دارد، و آن‌ ها را به مسیر مورد نظر انتقال می دهد. سوئیچ ها قابلیت هاب ها و روترها را با هم دارند و می توانند باعث امنیت بیشتر شبکه در زمان کابل کشی شبکه شوند. سوییچ ها هم می تواند در لایه ی Data link و هم در لایه ی Network  کار کنند. سوئیچ های چندلایه سوئیچ هایی هستند که می‌ توانند در هر دو لایه کار کنند و هم چنین مانند روتر ها پشتیبانی پروتکل های مسیر یابی را انجام دهند.

سوئیچ شبکه

  • روترها:

روترها ازطریق مسیری که داخل شبکه مشخص شده است با استفاده ازتوپولوژی های مختلف، بسته های داده را به مقصد خود انتقال می دهند. روتر اطلاعات شبکه هایی که به آن متصل می‌باشد را در خود ذخیره می کنند، همچنین اگر پیکربندی شده باشند، می‌توانند به فیلتر کردن بسته های داده نیز کمک کنند. برای ترجمه کردن قاب بندی LAN به WAN از روتر استفاده می کنند. این روترها به عنوان روترهای مرزی شناخته شده اند چرا که شبکه های WANو LAN از پروتکل های متفاوتی در شبکه بهره می برند.

  • قطعه ی پل یا بریچ:

بریچ ها برای اتصال دو یا چند شبکه به هم دیگر می باشند که باعث ذخیره و انتقال اطلاعات در بین شبکه هایی که  به هم دیگر متصل کرده است، می شود. بریچ از طریق آدرس های سخت افزاری، رسانه ی MAC انتقال داده ها را انجام می دهند. پل ها باعث هدایت داده ها و یا جلوگیری از عبور آن ها می شوند.

  • قطعه ی درگاه:

در لایه های حمل و نقل و بالاتر، پروتکل های زیادی وجود دارند که از درگاه برای مقابله با آن ها استفاده می کنند. درگاه ها باعث اتصال سیستم باز osI و پروتکل اینترنت IpیاTCPمی شوند. درگاه ها امکان متصل کردن دو یا چند شبکه ی مستقل به هم دیگر را نیز دارند.

  • مودم ها:

از مودم ها برای انتقال سیگنال های دیجیتالی از طریق خطوط تلفنی آنالوگ استفاده می کنند. سیگنال های دیجیتال از طریق مودم به سیگنال های آنالوگ تبدیل می شوند و سپس با فرکانس های متفاوت به مودم انتقال داده می شوند. داده های دیجیتال از طریق یک رابط استاندارد صنعت به مودم با استفاده از یک خط سریال  متصل می شوند. مودم ها روی هر دو لایه ی فیزیکال و دیتا لینک کار می کنند.

مودم های شبکه

  • تکرار کننده ها:

ریپیترها یا تکرار کننده ها یک وسیله الکترونیکی هستند که می توانند باعث تقویت سیگنال های دریافتی شوند. تکرار کننده ها بر روی لایه ی فیزیکی فعالیت می کنند و می توانند سیگنال های دریافتی را به سطح بالاتر با توان بیشتر انتقال دهند، تا این سیگنال بتواند مسیر بیشتر از صد متر را طی کند.

  • نقطه ی دسترسی:

نقطه دسترسی می تواند با سیم و یا بی سیم باشد، اما در کل به منظور یک دستگاه بی سیم هستند. از نقطه دسترسی می توان به عنوان اتصال یک شبکه سیمی به دستگاه های بی سیم و یا به عنوان روتر برای انتقال داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده کرد.

تجهیزات غیر فعال شبکه

تجهیزات غیرفعال به تجهیزاتی گفته می شوند، که برای فعالیت و انتقال داده ها نیاز به جریان برق ندارند و بیشتر نقش زیرساختی را در یک شبکه دارند. کابل مسی یا کابل های فیبر نوری جزو تجهیزات شبکه ی غیر فعال می باشند.

امیدوارم در این مقاله اطلاعات کافی را در رابطه با شبکه و تجهیزات آن دریافت کرده باشید و از این مقاله لذت برده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *