کاربرد رک شبکه چیست

کاربرد رک شبکه چیست؟

کاربرد رک شبکه چیست ؟

شبکه‌ها از تجهیزات بسیار زیادی ساخته و تولید می‌شوند. هنگام فروش تجهیزات شبکه بارها نام رک را شنیده‌اید به راستی منظور از آن چیست؟ رک‌ها چه کاربردی دارند؟ بارها در مکان‌ های عمومی همانند ایستگاه‌ های مترو و ایستگاه های قطار یکسری محفظه‌ هایی که شبیه جعبه به رنگ مشکی و سفید هستند را از نزدیک دیده‌اید، اما هیچوقت کارایی آن را نمی‌دانستید. در این محتوا تلاش کردیم تا بررسی کنیم کاربرد رک شبکه چیست و در مورد آن بیشتر برای شما شرح دهیم.

منظور از رک شبکه

قبل از اینکه بخواهیم در مورد رک و کاربرد و کارایی آن سخن بگوییم، بهتر است بدانیم رک چیست؟ به محفظه‌ای که تجهیزات مهم شبکه همانند مودم، روتر، سوئیچ و غیره را در خود جای می‌دهد را رک شبکه می‌گویند. رک‌ها در انواع مختلفی هستند تا بتوانند به راحتی از سرورها محافظت کرده و برای جلوگیری از ضربه فیزیکی به آنها بسیار کارایی خوبی دارند. البته عده‌ای در فروش ویپ در اصفهان این وسیله را به رک شبکه شباهت داده‌اند. یعنی همان طور که ویپ با محفظه ای از ورود دود به درون بدن جلوگیری می‌کند رک هم یک محفظه ایمن به حساب می‌آید.

کاربرد رک شبکه چیست

علت اهمیت رک از نظر فروشگاه تجهیزات شبکه

اگر هنگام خرید رک‌های شبکه از فروشندگان علت اهمیت آن را خواستار شوید، آنها به راحتی به شما پاسخگو هستند. استفاده و بکارگیری از رک‌ها بسیار علمی می‌باشد. در صورت نبود رک مشکلات بسیار زیادی برای سیستم شبکه به وجود می‌آید. علت اهمیت آن به موارد زیر خلاصه می‌گردد.

ایجاد ظاهر زیبا برای شبکه

اصولا شبکه‌ هایی که دارای رک هستند خیلی شیک و مجهزتر می‌باشند، زیرا رک‌ها علاوه بر اینکه از تجهیزات محافظت به عمل می‌آورند، شکل ظاهری آنها را هم مرتب می‌کنند. همچنین رک‌ها از تجهیزات و قطعات به خوبی در برابر آسیب‌ها محافظت به عمل می‌آورند.

دسترسی آسان به شبکه

دسترسی به دیگر تجهیزات شبکه با وجود رک‌ها خیلی آسان‌تر هم خواهد بود. در بسیاری از فروشگاه‌ های ویپ هم به دسترسی و بررسی آسان ویپ‌ها اشاره می گردد اگر نیاز باشد که قطعه ای را بررسی کنید دیگر نیاز نیست که کل شبکه را به هم ریخته و یا اینکه از این اتاق به اتاق بروید تنها کافیست که رک را باز کرده و به بررسی شبکه بپردازید.

بالا بردن امنیت شبکه

با بکارگیری رک‌ها دیگر افراد متفرقه اجازه دسترسی و بررسی شبکه را نخواهند داشت. همچنین با وجود رک‌ها حتی اگر کل شبکه ضربه فیزیکی ببیند و یا سقوط کند، باز هم که از آن محافظت به عمل خواهند آورد.

کاربرد رک شبکه

فروشگاه تخصصی تجهیزات شبکه هنگام خرید رک به شما کاربرد آنها را هم را شرح خواهند داد. همانطور که پیشتر توضیح دادیم رک‌ها با جای دادن ماژول‌ های سخت افزاری درون خود از تجهیزات شبکه به خوبی نگهداری می‌کنند، تا یک فضای امن را به وجود آورند. با افزایش گردش هوا عملکرد سیستم درون خود را تقویت می‌کنند. همچنین ایمنی آنها را از نظر سرقت و دستکاری کردن بالا می‌برد.

انواع رک‌ های شبکه

رک‌ها در انواع مختلف موجود هستند که در ادامه به صورت مختصر به معرفی آنها می‌پردازیم.

رک دیواری

برای سر و سامان دادن به شبکه‌ هایی که در خانه وجود دارند، اصولاً از رک دیواری استفاده می‌گردد. اصولاً از این رک هم در فضاهایی استفاده می‌شود که کمبود فضا یا جا برای نصب است. رک‌ های دیواری هم خود در انواع مختلفی هستند. اندازه‌ های این نوع رک‌ها بین 4 تا 12 یونیت بوده و عمق آنها هم 35 تا 45 سانتی متر است. همانطور که در فروش ویپ‌ها به انواع و اندازه‌ های مختلف اشاره می‌گردد، رک‌ها هم از این قاعده مستثنا نخواهند بود. رک‌های دیواری تهویه مناسب برای خنک نگه داشتن تجهیزات دارند. توانایی دسترسی و عیب یابی را خیلی راحت‌تر می‌کنند.

رک ایستاده

رک‌ های ایستاده اصولا خیلی بزرگتر از رک‌های دیواری می‌باشد و برای شبکه و تجهیزاتی به کار می‌روند که تجهیزات خیلی بیشتری داشته باشند. اصولاً این رک‌ها چرخ و پایه ضد زلزله هم دارند. این نوع رک در سایز‌ های متعددی نظیر 12 یونیت تا 47 یونیت طراحی و به بازار عرضه می‌گردند. عرض و عمق این دسته از رنگ‌ها یکسان نخواهد بود.

کاربرد رک شبکه چیست

جمع بندی نهایی

در این نوشتار تلاش کردیم که در مورد رک شبکه و کاربرد آن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که بیان نمودیم رک‌ها برای محافظت و نگهداری تجهیزات به کار برده می‌شوند. آنها در انواع دیواری و ایستاده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با تمام نکات ذکر شده سعی کردیم شما را با تجهیزات شبکه و رک آشنا کنیم، امیدواریم که محتوا مفید واقع شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *