پیاده سازی ویپ در منزل

آموزش راه اندازی voip خانگی در منزل

مقدمه

ویپ یک کلمه مخفف است که از عبارت انگلیسی voice over internet protocol گرفته شده است و در معنای فارسی منظور از آن منتقل شدن صدا از طریق پروتکل اینترنت است. این ترفند در تمامی ادارات، شرکت ها و مخابرات قابل استفاده است و امروزه به این فکر افتاده اند که از این تکنولوژی به جای تلفن های ساده در منازل هم استفاده کنند، چرا که استفاده از آن باعث کاهش هزینه های مخابرات ناشی از زنگ زدن با تلفن های خانگی می شود. در این مقاله سعی داریم از روش های پیاده سازی ویپ در منزل صحبت کنیم و به شما آموزشات لازم را در این زمینه بدهیم.

 اگر به دنبال  بهترین مراکز فروش تجهیزات شبکه در اصفهان می گردید می توانید به مجموعه صبا ویپ که یکی از بزرگ ترین مرکز های فروش ویپ در اصفهان است مراجعه نمایید و این محصولات را با قیمتی مناسب از این مرکز خریداری کنید.

آموزش راه اندازی voip خانگی در منزل

برای نصب و پیاده سازی ویپ در منزل نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و با فراهم کردن مواردی که قصد داریم در ادامه ی مقاله آن ها را برای شما شرح دهیم،  می توانید از وجود این سیستم در منزلتان بهره مند شوید.

آموزش راه اندازی voip خانگی در منزل

  • نیاز به یک رایانه برای نصب سرورهای مربوط:

شما حتما برای راه اندازی به یک کامپیوتر یا رایانه و یا حتی لپ تاپ به عنوان سروری که بتوان روی آن نرم افزارهای لازم برای voip، به ویژه نرم‌افزار Asterisk را نصب نمود، نیاز دارید. باید توجه داشته باشید که روش نصب این نرم افزارها نیازمند تخصص خاص خود می باشد که شما باید حتماً از کارشناسان شرکت های عرضه کننده خدمات مربوط به آن کمک بگیرید. برای نصب این سرورها می توانید با مشاورین شرکت صبا ویپ نیز در ارتباط باشید.

  • دسترسی داشتن به اینترنت:

همان طور که گفته شد voip به معنای یک ترفندی است که به روش اینترنتی کار می کند، بنابراین یکی از تجهیزات لازم برای شروع و راه اندازی آن در وهله ی اول دسترسی داشتن به اینترنت می باشد. اما برای نصب و راه اندازی این تکنولوژی حتماً نباید اینترنت پرسرعتی داشته باشید، بلکه اینترنت با سرعت های کم در حد 100 کیلوبایت هم می تواند کار شما را برای شروع راه انداختن این تکنولوژی راه بیندازد.

در صورتی که به مکالمات تصویری علاقه دارید، بهتر است که یک سیستم اینترنتی پرسرعت تر مثل ADSl برای این نوع تکنولوژی  استفاده کنید، چرا که علاوه بر سرعت بالای اینترنت و کیفیت مکالماتی که  با آن می توانید برقرار کنید هم بالا است.

مسئله ی بعدی که باید برای راه انداختن این سیستم ها مورد توجه شما باشد، تبدیل رشته های تلفنی آنالوگ به رشته های اینترنتی می باشد که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح خواهم داد.

راه اندازی voip خانگی در منزل

  • تبدیل نمودن خطوط آنالوگ به خطوط اینترنتی:

رشته تلفن های آنالوگ برای نصب ویپ مناسب نیستند، بنابراین برای انجام این کار دو راه دارید یا برای این کار شما باید یک Gat way بخرید تا خطوط توسط آن به خطوط دیجیتالی و اینترنتی تبدیل شوند، یا این که به مخابرات درخواست خط سیپ ترانک بدهید تا بتوانید از طریق آن قادر به برقراری همزمان چند تماس با کیفیت صدا و تصویر بالا باشید.

  • استفاده از یک آداپتور یا مبدل برای تلفن های آنالوگ در راه انداختن voip :

همان طور که در بالا قبلا اشاره کرده بودم شما نمی توانید با خطوط آنالوگ در تلفن های ساده موجود در منزلتان با سرور ویپ و سرور های دیجیتالی کار نمایید، به همین خاطر نیاز به یک آداپتور برای تبدیل این رشته ها به رشته های دیجیتالی دارید تا با متصل شدن به آن قادر به برقراری ارتباط بین شبکه اینترنت و خطوط تلفن آنالوگ باشید و به راحتی بتوانید از این ترفند استفاده کنید.

 اکنون که با وسایل مورد نیاز برای داشتن voip آشنایی پیدا کردید از مراحل راه اندازی آن برای شما در ادامه ی مقاله توضیحاتی خواهیم داد.

پیاده سازی ویپ در منزل

اولین مرحله برای راه اندازی این سیستم بررسی اینترنت و خط تلفن می باشد، پس در ابتدا باید یک adsl برای متصل شدن به اینترنت تهیه نمایید. در مرحله بعدی شما باید در صورتی که خط تلفن آنالوگ دارید و قصد عوض کردن آن هم ندارید، شما باید به خریداری سیپ ترانک یا گیتوی بپردازید تا به کمک آن ها این رشته را به رشته ی اینترنتی تبدیل کنید.

در مرحله ی سوم برای پیاده سازی ویپ در منزل نیاز است که نرم افزار های مخصوص ساخته شده برای این ترفند خانگی را بر روی یک رایانه یا لپ تاپ نصب کنید تا بتوانید آن را راه اندازی نمائید.

در مرحله ی چهارم لازم به خریداری یک آداپتور یا آی پی فون به عنوان یک عامل تبدیل کننده برای تبدیل نمودن تلفن های آنالوگ به خط های اینترنتی است.

در آخرین مرحله استفاده از مودم های سیمی و یا وایرلس برای متصل نمودن تلفن ها به سرور های اصلی این سیستم می باشد و بعد از این اتصال دیگر شما به یک سیستم voip خانگی متصل شده اید و می توانید به راحتی در برقراری مکالماتتان در یک بستر اینترنتی از این تکنولوژی استفاده لازم را ببرید.

پیاده سازی ویپ در منزل

سخن پایانی:

امروزه با پیشرفت های زیادی که در زمینه ی تکنولوژی صورت گرفته است در بیشتر مجموعه ها قصد دارند که از این ترفند دیر یا زود استفاده نمایند، چرا که علاوه بر کیفیتی که در صدا و تصاویر در حین مکالمات می تواند ایجاد کند در میزان هزینه های ناشی از مخابرات نیز می تواند تاثیر گذار باشد و باعث کاهش و صرفه جویی در آن ها گردد. اما برای نصب آن حتما به عنوان سرور نیازی به کامپیوتر و لپ تاپ نیست بلکه روی تلفن همراه هم می توانید نرم افزار های مربوط به آن را نصب نمایید و از آن به راحتی استفاده کنید. از همراهی شما در این مقاله سپاس گزارم امیدوارم با روش های پیاده سازی ویپ در منزل آشنایی پیدا کرده باشید و با خواندن مباحث این مقاله لذت کافی را برده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *