کاهش تلفات فیبر نوری

درک درست از تلفات نوری برای انتقال بهتر داده ها

مقدمه

شرکت صبا ویپ با فروش تجهیزات شبکه در اصفهان در جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات و خدمات خود و جلب رضایت مشتریان تلاش می کند. این مجموعه با فروش ویپ و تجهیزات شبکه با بهترین کیفیت و قیمت مناسب، توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای آشنایی با محصولات و تهیه ی آن ها برای شرکت های تجاری و غیر تجاری می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. در ادامه مقاله قصد داریم در ارتباط با راهکارهایی برای کاهش تلفات فیبر نوری، توضیح دهیم.

با منتشر شدن نور در هسته ی فیبر نوری به عنوان یک هدایت کننده، مقداری تلفات نوری در مسیر این جریان به وجود می آید. هنگام انتقال سیگنال از طریق کابل انتقال نوری، این هدر رفت نور برای مسافت های زیاد بسیار بیشتر است. متخصصان برای کاهش این تلفات همواره تلاش می کنند.

تلفات فیبر نوری چیست

برای ارزیابی سیستم های مخابراتی دو عامل تلفات سیگنال و عرض باند از دیگر عوامل مهم تر هستند. این دو عامل به فاکتورهایی مانند طول موج نور، جنس فیبر و روش ساخت آن وابسته است. در این بخش گسترش پالس، محدودیت عرض و تلفات مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تلفات فیبر نوری چیست

به نظر می رسد که پهنای باند فیبر نوری بی نهایت بوده و تضعیف آن صفر است، ولی در عمل اینگونه نیست. پهنای فیبر نوری با محدودیت هایی رو به رو است و هدر رفت نور نیز در زمان انتقال داده ها صورت می گیرد. به جز تلفات، محدود کننده ی دیگری نیز برای فیبر نوری وجود دارد و آن پاشندگی است. در زمانی که در طول فیبر نوری پالس نوری در اثر انتشار پخش شود، پاشندگی اتفاق می افتد.

دلایل ایجاد تلفات فیبر نوری

دلیل برخی از تلفات به دلیل ناخالصی های موجود در فیبر و مواد سازنده ی آن است که باعث نوعی از تلفات با عنوان تلفات جذبی می شود. این پدیده در داخل فیبر مقداری از انرژی نورانی را به حرارتی تبدیل می کند. مواد مورد استفاده در ساخت فیبر باعث می شود جذب انرژی در نواحی از طول موج به صورت ذاتی یا عارضی جذب شود. جذب شدن ذاتی به جنس شیشه فیبر بستگی دارد و از بین بردن آن با هیچ ترکیبی امکان پذیر نخواهد بود و هیچ ترکیبی در این زمینه اثر گذار نیست. از عواملی که باعث جذب انرژی می شود، می توان به انتقال الکترون های موجود در اتم شیشه و جذب شدن در اثر ارتعاش اشاره کرد.

  • تلفات پراکندگی رایلی

از دیگر عوامل افت ذاتی، محل های ناهمگونی است که در ساختار فیبر به وجود می آید که از نظر چگالی در زمان ساخت فیبر باعث ایجاد تغییرات موضعی در ضریب شکست و در سراسر شیشه هسته ی فیبر می شود. این اتفاق باعث می شود نور در تمام جهات پراکنده شده و در طول فیبر تضعیف شود.

دلایل ایجاد تلفات فیبر نوری

  • تلفات خمش فیبر

خروج شعاع نوری از فیبر به دلیل عدم یکنواختی شعاع نور و خمش فیبر است که به این نوع از تلفات، هندسی می گویند. ضعیف شدن نور بر اثر خم کردن فیبر است و تلفات تشعشعی به دلیل خمش تند با شعاع کم اتفاق می افتد. خمیدگی هایی که در فیبر به وجود می آید، شامل دسته های زیر است.

خمش با مقیاس بزرگ تر را درشت خم می گویند که شعاع آن در قیاس با قطر فیبر بزرگتر است. این خمش در زمانی که فیبر را روی قرقره می پیچند و یا زمان کشیدن کابل در مسیرهای مختلف به وجود می آید. به افت این خمش ها، افت عارضی می گویند.

ریز خم ها خمش های میکروسکوپی هستند که در زمان پوشش دادن رشته ی فیبر، در زمان ساخت و تولید و یا در زمان قرار دادن آن در کابل ها به وجود می آید. رشته های فیبر صاف نیستند و دارای انحنای جزئی می باشند. همه ی فیبرها دارای اینگونه تلفات هستند. برای کاهش ریز خم ها نیاز به روکش ضخیم است که بتواند فشاری که نیروهای خارجی به وجود می آورند را خنثی کند. غیر از فیبر نقطه های دیگری نیز در سیستم انتقال نوری وجود دارد که در آن ها تلفات رخ می دهد.

  • تلفات اتصالات و مفصل

به روش های مختلفی در اتصال دو فیبر به یکدیگر تلفاتی به وجود می آید. اتصال کامل نیاز به ایجاد شرایطی مانند صاف و موازی بودن در انتهای دو رشته ی فیبر دارد. کاهش و تلفات در صورتی است که فیبر با روزنه ی عددی و یا قطر هسته به هم متصل شوند. تلفات بیشتر زمانی به وجود می آید که به جای دایره هسته با مقطع بیضی شکل به شکلی متصل شوند که محور اصلی در امتداد یکدیگر نباشد.

کاهش تلفات فیبر نوری

فروش ویپ در اصفهان در شرکت صبا ویپ توزیع کننده ی تجهیزات شبکه با بهترین قیمت عرضه می شود. شما عزیزان می توانید کلیه ی تجهیزان شبکه ای که برای راه اندازی شبکه در کسب و کارهای کوچک و بزرگ خود نیاز دارید را از این مجموعه خریداری کنید. با استفاده از بهترین تجهیزان شبکه می توانید از تلفات فیبر نوری در سیستم های خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

کاهش تلفات فیبر نوری

برای کاهش تلفات فیبر نوری باید خمیدگی هایی را که باعث می شود نور از طریق روکش الیاف شکسته شود، به حداقل برساند. برای دسته کردن فیبر باید شعاع را تا حد ممکن بزرگ نگه داشت. اتصالات رابط باید کم و تمیز باشد و از ابزار و مواد مصرفی قبل و بعد از آزمایش استفاده کرد. در زمان نصب باید از فشار بی مورد بر روی فیبر جلوگیری کرد. در صورتی که نیاز به کشیدن کابل باشد، نباید از حداکثر بار کششی کابل فراتر رفت، بهتر است اتصالات شبکه را نیز به حداقل رساند.

نتیجه گیری

یکی از دلایل ایجاد تلفات فیبر نوری، بروز افت زیاد کانکتورها هستند. برای کاهش تلفات فیبر نوری باید در زمان نصب کردن کابل نوری اندازه گیری دقیقی صورت بگیرد. این عملیات باعث می شود عملکرد کلی شبکه تضمین شود. در زمانی که سیگنال ها در فیبر نوری تلف شوند، نشان از آن دارد که انتقال به درستی انجام نشده است. در فیبر نوری دو نوع از تلفات مشاهده می شود تلفاتی که ذاتی هستند و تلفات بیرونی فیبر نوری که باید از آن ها تا حد ممکن جلوگیری کرد. این تلفات شامل جذب، شکست نور ناشی از نقض ساختاری و تلفات جذب می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *