تفاوت اکتیو و پسیو در شبکه چیست؟

مقدمه

همه ی شبکه ها در شرکت های بزرگ و کوچک برای انجام فعالیت های خود نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری دارند. این شبکه با وصل شدن به یکدیگر به تبادل داده ها می پردازند. پیکربندی صحیح اکتیو و پسیو بدون افت در سرعت و کیفیت به کلاینت ها اجازه می دهد با رعایت نکات امنیتی اطلاعات مورد نیاز را مبادله کند. اکتیو و پسیو جزئی از تجهیزات شبکه می باشند و در نوع فعالیت با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله درباره مفهوم اکتیو و پسیو شبکه توضیح می دهیم.

شرکت صبا ویپ با فروش تجهیزات شبکه در اصفهان با بهترین قیمت و کیفیت برای فراهم کردن زیر سازهای شبکه در شرکت ها و مراکز تجاری همه ی تلاش خود را به کار بسته است. دسترسی سریع به تجهیزات از جمله خدمات این مجموعه است. برای آشنایی با خدمات این مجموعه می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

اکتیو و پسیو در شبکه

مفهوم اکتیو و پسیو شبکه

سخت افزار یا تجهیزات شبکه به دستگاه هایی گفته می شود که برای تبادل بین سخت افزارها به فعالیت می پردازد. برای راه اندازی شبکه و پیکربندی آن بهتر است اطلاعاتی درباره ی زیر ساخت شبکه و طراحی آن به دست آورید. با آشنایی مفهوم اکتیو و پسیو شبکه می توانید بهترین تجهیزات را برای راه اندازی شبکه انتخاب و استفاده کنید. تجهیزات کامپیوتری اجزائی دارند که هر کدام از آن ها وظایفی را بر عهده دارند، این تجهیزات به دسته های پسیو و اکتیو تقسیم بندی می شوند.

  • تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات اکتیو در شبکه به تولید، بازتولید، مسیریابی و هدایت سیگنال های الکترونیکی می پردازند. تجهیزات فعالی که به آن ها اکتیو می گویند با تولید سیگنال و با کمک تجهیزات پسیو آن ها را در شبکه جا به جا می کنند. به کارگیری تجهیزات اکتیو شبکه برای مدیریت، انتقال و یا نظارت بر بسته هایی است که به وسیله ی شبکه ارسال می شوند. عملکرد شبکه در صورت نبود تجهیزات اکتیو، با مشکلاتی رو به رو می شود. برخی از این سیگنال ها ضرروی هستند و برخی دیگر فقط به دلیل دسترسی ساده تر به اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند. در زمانی که حجم اطلاعات بالا باشد، وجود NAS برای پشتیبانی از دیسک ها و حافظه هایی که حالت جامد دارد، ضرورت پیدا می کند. بهبود و تسریع در روند انجام کارها از قابلیت های NAS است.

تجهیزات اکتیو شبکه

سرور از اجزاء ضروری برای شبکه های ارتباطی است و به کاربران در شبکه خدمات رسانی کمک می کند. برای محیط هایی که اطلاعات زیادی در آن رد و بدل می شود، سرورها به تامین کننده منابع پردازشی برای کلاینت ها تبدیل می شوند. تضمین منبع مورد نیاز کلاینت ها در فضاهایی که مبتنی بر فناوری های مجازی ساز هستند، توسط سرورها انجام می شود. این فرآیند می تواند امکانات دسترسی به دسکتاپ های مجازی ساز با دسترسی به اطلاعاتی که در بانک اطلاعات ذخیره شده اند، را فراهم کند. سرورهای مختلفی از جمله سرور استاده، ابری، تیغه ای و سرور رک مونت به بازار عرضه می شوند.

  • تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه توانایی برای تولید و بازتولید سیگنال های الکترونیکی را ندارد و فقط سیگنال هایی را که تجهیزات اکتیو به آن می رساند، فعال می کند؛ به همین دلیل به آن سیگنال پسیو گفته می شود. تجهیزات پسیو بخش مهمی در شبکه ها هستند. این تجهیزات با تشکیل زیر ساخت هر شبکه در کیفیت و ثبات شبکه نقش موثری دارند. پسیو به طور مستقیم بر داده ها تاثیر نمی گذارد، ولی باعث توسعه و پایداری شبکه می شود. داده ها در شبکه با تجهیزاتی مانند فیبر نوری، کابل مسی و پچ کورد منتقل می شوند و ثبات و پایداری آن ها به وسیله ی پاور ماژول، پچ پنل، ترانک، کیستون، داکت و رک است. انتخاب درست این تجهیزات می تواند باعث پایداری شبکه تحت پوشش شود.

تجهیزات پسیو شامل کابل شبکه، رک شبکه، پچ کورد شبکه، سوکت های دیواری، پچ پنل شبکه، پاور ماژول، کسیتون شبکه، ترانک و متعلقات و داکت است.

تجهیزات پسیو شبکه

تفاوت اکتیو و پسیو در شبکه چیست؟

شبکه پسیو از اجزاء الکتریکی برای رساندن سیگنال استفاده نمی کند، برای هدایت سیگنال از یک مکان به مکان دیگر از شبکه ی اکتیو استفاده می شود. برای رسانه ی انتقال که در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد، شبکه ی مسی پسیو، شبکه نوری پسیو و شبکه نوری اکتیو وجود دارد.

تجهیزات اکتیو انرژی را به صورت نیرو به صورت ولتاژ یا جریان تحویل داده و تولید می کنند. اجزاء پسیو انرژی را به صورت ولتاژ و جریان مصرفی ذخیره می کنند. تجهیزات اکتیو به کنترل کردن جریان می پردازد، ولی تجهیزات پسیو توانایی کنترل جریان را در شبکه ندارد. انرژی به وسیله ی تجهیزات اکتیو تولید شده و به وسیله ی تجهیزات پسیو ذخیره سازی می شود. در واقع می توان گفت تجهیزات اکتیو برعکس پسیو نیاز به منبع خارجی دارند.

نتیجه گیری

فروش ویپ در اصفهان از جمله فعالیت های شرکت صبا ویپ است. این مجموعه با زیرسازی مناسب شبکه و تامین تجهیزات مورد نیاز در این زمینه به توسعه و رشد مجموعه های کوچک و بزرگ کمک می کند. شبکه های سخت افزاری و نرم افزاری با هدف تبادل اطلاعات به یکدیگر وصل می شوند. تجهیزات پسیو در جریان انتقال داده ها بر روی شبکه نقش خاصی ندارند. جریان اکتیو برای انتقال داده ها به جریان های الکتریکی نیاز دارد. برای آشنایی با انواع تجهیزات شبکه و ارتقاء سطح کیفی این تجهیزات در محیط های کاری خود می توانید انواع محصولات را با توجه به نیاز مجموعه ی خود از شرکت صبا ویپ تهیه کرده و برای نصب آن ها از متخصصان در این مجموعه کمک بگیرید. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه مفهوم اکتیو و پسیو شبکه کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *